Praha se připravuje na boom elektromobilů. Část veřejného osvětlení postupně přizpůsobuje tomu, aby z něj bylo možné auta dobíjet

Lampy veřejného osvětlení budou současně i místem veřejného dobíjení elektromobilů. Taková by za několik let měla být realita v hlavním městě. Správce veřejného osvětlení, Technologie hlavního města Prahy (THMP), v rámci obnovy vyměňuje část běžných lamp za tzv. EV ready, tedy připravené k okamžitému osazení dobíjecími stanicemi pro elektromobily.

 

„Boom elektromobilů u nás zatím nenastal, jejich počet ale rok od roku prudce narůstá. Předpokládá se, že v roce 2030 jich bude v Praze až 200 tisíc. Celý projekt je tak přípravou do budoucna. Až v daných lokalitách vznikne potřeba po více dobíjecích stanicích, jsme připraveni je okamžitě instalovat. EV ready lampy zatím slouží jako běžné veřejné osvětlení, příprava je ale pod zemí,“ uvedl radní hl. m. Prahy pro oblast majetku Jan Chabr.

 

Umístění dobíjecích stanic na stožáry veřejného osvětlení přinese městu nejen úsporu místa, ale i nákladů. Důvodem je spolupráce s provozovatelem distribuční soustavy PREdistribuce. „V rámci společného projektu dochází k synergické obnově distribuční sítě nízkého napětí a sítě pražského veřejného osvětlení. Tím se náklady na vybudování přípravy pro dobíjecí stanice výrazně snižují,“ vysvětlil Tomáš Jílek, předseda představenstva THMP, a dodal, že benefitem je i minimalizace doby, po kterou dojde k omezení občanů tím, že bude Praha rozkopaná.

 

Prvních 13 lamp připravených k budoucímu dobíjení elektromobilů již THMP instalovala v rámci pilotního projektu na Vinohradech. Osadit dobíjecími stanicemi je chce do konce tohoto roku. Další EV ready lampy již stojí na Proseku a Vokovicích. Práce na jejich umístění pak pokračují na Hájích, Kamýku a Černém Mostě. V plánu jsou také lokality Bohnice, Vršovice, Vinohrady, Velká Ohrada, Dvorce, Kobylisy a Chodovec. V dlouhodobém horizontu potom Libeň, Břevnov, Vysočany, Žižkov, Holešovice, Nusle nebo Bubeneč.

 

Z jedné lampy se budou moct současně dobíjet dva elektromobily. Každá bude osazena dobíjecí stanicí s výkonem až 44 kW. „Pokud bude v místě lampy dostatečná volná kapacita distribuční sítě, výkon stanice bude zmíněných 44 kW. V opačném případě pak 22 kW. Nutno dodat, že výkon stanic je výrazně vyšší, než nacházíme v jiných evropských městech. Je to právě z toho důvodu, že nepoužíváme standardní kabely pro napájení veřejného osvětlení, ale lampu napájíme přímo z distribuční soustavy,“ uzavřel Tomáš Jílek.

 

 

Joomla SEF URLs by Artio